Παρασκευή, 30 Μαΐου 2008

Όχι άλλες διαφημίσεις, θα τα αγοράσω όλα!

Σήμερα το πρωί άκουγα στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ τον pitsiriko λέει πόσο "για τα μπάζα" έχουν γίνει όλα τα ΜΜΕ, τηλεοπτικά κανάλια, ραδιοφωνικοί σταθμοί, εφημερίδες και περιοδικά.

Το αστείο είναι πως τα έχωνε και στον ίδιο τον σταθμό που τον φιλοξενεί, αφού σε κάθε διακοπή για διαφημίσεις δεν ξεχνά να θυμίζει ότι "...τώρα διακόπτουμε για την κανονική ροή του προγράμματος του σταθμού". Αφορμή φυσικά είναι η θρασύτητα της Τράπεζας Πειραιώς (αλλά και των Vodafone και Eurobank) να χρησιμοποιήσει την εθνική ομάδα ποδοσφαίρου, τους παίκτες, τα εθνικά χρώματα, την ελληνική σημαία και τον εθνικό ύμνο σε διαφήμιση χορηγού, δηλαδή ιδιωτικής εταιρίας. "Μία ομάδα, μία ψυχή, ένας χορηγός" όπως είπε και ο pitsirikos στην εκπομπή του, σχολιάζοντας ότι όλοι οι εθνικοπατέρες που σκίζονται στα παράθυρα της TV κάθε φορά που βλέπουν πιτσιρικάδες να καίνε την ελληνική σημαία σε κάποια επεισόδια, αλλά τώρα το έχουν βουλώσει κανονικά για να μην θίξουν τους κατά τεκμήριο αθώους από ανέκαθεν τραπεζίτες.

Αλλά το κακό είναι ότι οι διαφημίσεις δεν περιορίζονται μόνο σε τέτοιες κακογουστιές. Εδώ και λίγα χρόνια, το Internet "ευρείας κατανάλωσης", δηλαδή τα sites εφημερίδων και περιοδικών, καθώς και οτιδήποτε άλλο προσελκύει πολλά hits ημερησίως (κουτσομπολιά, "lifestyle" news, γενικώς η σαβούρα του δικτύου), έχουν αρχίσει και γεμίζουν ασφυκτικά τις οθόνες με παράθυρα που αναπηδούν, χορεύουν μπροστά στα κουρασμένα μάτια σου και κρύβουν όσο καλύτερα μπορούν το (υποχρεωτικό, δια νόμου) εικονιδιάκι "close" με το οποίο τα ξεφορτώνεσαι, τουλάχιστον προσωρινά μέχρι το επόμενο page reload.

Είχα αναφέρει σε πρόσφατο post την απροκάλυπτη διαφήμιση του ΥΠΕΧΩΔΕ στο FAQ για να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα, μετά την "πόρτα" που έφαγε η Ελλάδα από το πρωτόκολλο του Κιότο. Σήμερα είδα στο METRO άλλη μια διαφήμιση-καρμπόν, αυτή τη φορά για να εξηγήσει στον ανόητο Έλληνα καταναλωτή ότι κακώς ανησυχεί για το ορυκτέλαιο στο οποίο τηγάνιζε όλο το Πάσχα. Χαρείτε την όσο τη χάρηκα και εγώ:



Με λίγα λόγια, το Υπουργείο Ανάπτυξης και ο ΕΦΕΤ εξηγεί σε εμάς τα κουτορνίθια ότι, αφού δεν υπάρχει ειδικό χαρτί από την ΕΕ που να λέει στην Ελλάδα να ψάξει ειδικά για ορυκτέλαιο, εμείς δεν κάνουμε τίποτα. Δηλαδή αν σε κάποιο βυτίο με γάλα που περνά τα σύνορά μας κάποιος πετάξει μέσα 2-3 κιλά απεμπλουτισμένο ουράνιο, δεν πρόκειται να το βρει κανένας παρά μόνο (ίσως) όταν το βυτίο πάει για service μετά από μήνες και κοιτάξει στην άδεια δεξαμενή τι είναι αυτό που κάνει θόρυβο.

Να σημειώσω βέβαια ότι για άλλη μια φορά τα τζίνια της κρατικής μηχανής πιάνονται αδιάβαστα (για να μην πω ότι παραπληροφορούν ηθελημένα) σε ότι αφορά την επιστημονική τους κατάρτιση, λέγοντας ότι η συγκεκριμένη περίπτωση επιμόλυνσης δεν είναι επικίνδυνη για την υγεία σύμφωνα με την ΕΕ, ενώ την ίδια στιγμή επιστήμονες του ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος και άλλως ευρωπαϊκών ινστιτούτων έχουν αναφέρει πως υπάρχουν σοβαρές υπόνοιες ότι η κατανάλωση ορυκτελαίου συνδέεται με γενετικές ανωμαλίες σε έμβρυα, ειδικά όταν τα ορυκτέλαια είναι χρησιμοποιημένα ("καμένα"). Όσο συσκευασμένα για προϊόντα που περιέχουν ηλιέλαιο και το γιατί δεν έχουν αποσυρθεί και αυτά μαζί με τα ηλιέλαια, ο ΕΦΕΤ διαβεβαιώνει πως "...Μέχρι σήμερα δεν έχουμε ενημερωθεί για την ύπαρξη τέτοιας περίπτωσης σε καμία Ευρωπαϊκή χώρα". Δηλαδή, βλέπε πάλι την περίπτωση "όχι χαρτί = όχι έλεγχος".

Στην ίδια εφημερίδα (METRO), λίγο παρακάτω υπάρχει τετρασέλιδη καταχώρηση του Υπουργείου Οικονομίας σχετικά με το ΕΣΠΑ 2007-2013, όπου και πάλι ο ανίδεος Έλληνας ψηφοφόρος ενημερώνεται πόσο απλόχερα η ΕΕ μας "χάρισε" 20,4 δις ευρώ για να φτιάξουμε από ανεμογεννήτριες μέχρι ηλεκτρονικούς γιδομετρητές στις στάνες. Και σε ειδική σημείωση "Τι έγινε με το Γ' ΚΠΣ" (άσχετο με το ΕΣΠΑ, αλλά τι να κάνουμε) πόσο περήφανοι πρέπει να νιώθουμε που "απορροφήθηκε" το 77% των κονδυλίων, χωρίς βέβαια να ξέρουμε από ποιους, για ποια έργα, με ποιες ρήτρες ποιότητας στα παραδοτέα και ποια τα κριτήρια επιλογής/χρησιμότητας των συγκεκριμένων έργων. Ε, όχι και πανάκριβα. Το website του Δήμου Αθηναίων κόστισε μόλις 1 εκατ. ευρώ (βλέπε: "Χρυσό το νέο portal του Δήμου Αθηναίων").

Πολλές φορές η υπερβολή στη διαφήμιση λειτουργεί ως στοιχείο χιούμορ, άλλες φορές πάλι σαν κρύο ανέκδοτο. Η τελευταία διαφήμιση της VISA για παράδειγμα, όπου βλέπουμε πως ένας εντελώς γυμνός τριαντάρης που τρέχει στην έρημο μόνο με την κάρτα στο χέρι μεταμορφώνεται σε καλοντυμένο γαμπρό στην εκκλησία, είναι στην κατηγορία της κρυάδας. Από την άλλη, η καλύτερη διαφήμιση του μήνα είναι αναμφισβήτητα αυτή ενός γνωστού καταστήματος με ηλεκτρικές συσκευές, όπου ένας τύπος τρέχει στα χωράφια για να γλιτώσει από πωλητές που τον καταδιώκουν κραδαίνοντας κάθε είδους gadgets και συσκευές - "...Άρπα πλάσμα!..." (πετώντας του μια τηλεόραση 40 ιντσών). Ο αυτοσαρκασμός βγάζει πάντα γέλιο.

Στην έξοδο από το σταθμό του Μετρό κάποιος μου έδωσε ένα διαφημιστικό φυλλάδιο που έμοιαζε με κατάλογο πιτσαρίας, αλλά τελικά ήταν φροντιστήριο ξένων γλωσσών. Ακριβώς τρία μέτρα παραπέρα ένας κάδος με σκουπίδια ήταν φίσκα με τα ίδια φυλλάδια. Η υπεραξία του συγκεκριμένου διαφημιστικού "πακέτου", σε υπερχλωριωμένο ιλουστρασιόν χαρτί και σημαντικό ενεργειακό και περιβαλλοντικό κόστος παραγωγής, διήρκεσε όσο χρειάζεται κάποιος να περπατήσει (βιαστικά) τα τρία μέτρα μέχρι τον κάδο, δηλαδή περίπου ένα δευτερόλεπτο. Βάζω στοίχημα ότι ο διαφημιστής θα ήταν περήφανος για το δημιούργημά του, παρόλο που το 90% όσων υποψήφιων πελατών το πήραν στα χέρια τους δεν είδαν καλά-καλά ούτε το εξώφυλλο.

Κάπου διάβασα ότι "...Το να ψάχνεις συγκεκριμένες (χρήσιμες) πληροφορίες στο Internet είναι σαν να προσπαθείς να πιεις νερό από πυροσβεστικό κρουνό". Αμέσως θυμήθηκα ένα άλλο γνωμικό, σχετικά με τις διαφημίσεις και την πρόσφατες περιβαλλοντικές ανησυχίες των αρμοδίων: "Πολιτικός είναι αυτός που κόβει ένα δέντρο, για να φτιάξει μια εξέδρα και να μιλήσει για το περιβάλλον". Ένα είναι σίγουρο. Οι διαφημίσεις έχουν γίνει τόσο πολλές και τόσο άχρηστες που αυξάνουν επικίνδυνα προς το άπειρο την εντροπία κάθε μέσου με το οποίο έρχονται σε επαφή (ενέργεια παραγωγής, χρησιμότητα πληροφορίας, εγκεφαλική λειτουργία, ψυχική ηρεμία).

ΟΟΟΥΥΥΣΤΤΤΤ!!!!...
.

Δεν υπάρχουν σχόλια: